Jak wybrać i zamontować kufer do motocykla?

Chcesz zwiększyć pakowność swojego jednośladu, ale nie wiesz, jaki kufer motocyklowy wybrać? Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów, aby wybrać model, który będzie miał odpowiednią pojemność i nie będzie przeszkadzał podczas codziennej jazdy.

Dlaczego powinieneś mieć kufer motocyklowy?

Kufer to jedno z najpopularniejszych akcesoriów motocyklowych, które można zamontować do praktycznie każdego typu jednośladu – zarówno do skutera czy motoru typu naked, jak i większego motocykla turystycznego. Do kufra można zapakować rzeczy niezbędne na dłuższą wyprawę, przewozić codzienne zakupy lub najpotrzebniejsze przedmioty do pracy.

Podczas wybierania odpowiedniego modelu i rodzaju kufra musisz zwrócić uwagę na wiele aspektów – przede wszystkim na jego pojemność. Ważne jest też maksymalne obciążenie, materiał, z jakiego został wykonany, sposób i miejsce montażu oraz warunki, w jakich będzie używany. Warto też pamiętać o dodatkowych akcesoriach montażowych, dedykowanych do konkretnych modeli motocykli – czyli stelażach i płytach montażowych.

Kufry to najpopularniejszy i najbardziej sprawdzony sposób na transport bagażu podczas jazdy motorem. Są one najczęściej wykonane z plastiku albo aluminium, przez co zapewniają wodoszczelność i odporność na kurz. Dzięki sztywnej i wytrzymałej konstrukcji oraz solidnemu zamknięciu na klucz zabezpieczają zawartość przed kradzieżą. Dlatego kufry w wielu przypadkach są częściej wybierane, niż równie popularne torby bagażowe lub tzw. rolki.

Jaki kufer do motocykla? Opcji jest kilka

Motocyklowe kufry bagażowe dzielą się na trzy główne rodzaje – kufry miejskie, turystyczne oraz specjalne. Poza nielicznymi wyjątkami każdy rodzaj kufra możesz zamontować do praktycznie każdego rodzaju motocykla – centralnie za siedziskiem albo po obu stronach maszyny.

Kufry miejskie mają pojemność od około 29 do 35 litrów i mieszczą jeden typowy kask otwarty lub podstawowe rzeczy codziennego użytku. Są wybierane głównie przez posiadaczy mniejszych motocykli lub skuterów. Ze względu na niewielki rozmiar, nie wystają one poza obrys pojazdu i nie utrudniają ciasnych, miejskich manewrów.

Kufry turystyczne występują w wersjach o pojemności od około 35 do 56 litrów. Potrafią zmieścić nawet dwa kaski szczękowe lub bagaże na kilkutygodniowy wyjazd i są dedykowane do większych motocykli, np. enduro-adventure. W ich przypadku możliwe jest dokupienie akcesoriów, montowanych wewnątrz i na zewnątrz kufra, takich jak dodatkowe oświetlenie, torby i bagażniki.

Kufry specjalne to kategoria, do której zaliczają się m.in. kanistry na wodę i paliwo oraz kufry na pizzę. Oferują one dodatkowe funkcje, ułatwiające korzystanie z nich w specjalnych zastosowaniach – np. kufer na pizzę Puig Cathering ma system szybkiego otwierania bez kluczyka, a kanister Kriega Rotopax jest montowany za pomocą unikalnego uchwytu, do którego można przymocować nawet 2 kanistry.

Jak zamontować kufer do motocykla?

Do montażu kufra niezbędne jest wykorzystanie dodatkowych elementów, takich jak stelaż i płyta montażowa. Stelaż umożliwia przymocowanie kufrów bocznych i centralnych do motocykla i jest niezbędną konstrukcją, która utrzymuje je w odpowiednim miejscu. Stelaże mają specjalne zamki zatrzaskowe, zabezpieczające kufry boczne i stanowią bazę dla płyt montażowych, do których montuje się kufry centralne.

Stelaże dobiera się do marki, modelu i rocznika posiadanego motocykla, co sprawia, że otwory i śruby montażowe idealnie pasują do ramy oraz pozostałych elementów konstrukcyjnych motoru. Natomiast płyty montażowe są uniwersalne i pasują do każdego rodzaju stelaża.

Dzięki temu możliwy jest szybki i samodzielny montaż kufrów. W przypadku większości motocykli – turystycznych, klasycznych czy nakedów, sprowadza się on do przykręcenia stelażu za pomocą kilku śrub, dołączonych do zestawu. W zależności od modelu jednośladu, miejsca montażu i rozmiaru kufrów, w niektórych przypadkach konieczne może być przeniesienie tylnych kierunkowskazów w inne miejsce.

Jak zamontować kufer do skutera? Montaż przebiega dokładnie tak samo, jak w przypadku innych rodzajów motocykli – kufry boczne wymagają wcześniejszego przykręcenia do ramy skutera dedykowanych stelaży, a pod kufer centralny musi trafić odpowiednia płyta montażowa.

Jaki kufer motocyklowy wybrać?

Podczas wybierania odpowiedniego modelu i rodzaju kufra musisz się zastanowić, do jakich celów wykorzystujesz najczęściej swój motocykl. Jeżeli są to głównie bliskie wycieczki i jazda miejska, to najlepszym modelem będzie prosty, kompaktowy kufer centralny, do którego bez problemu zmieścisz kask i najpotrzebniejsze, drobne rzeczy.

Jaki kufer centralny będzie dobrym wyborem, gdy poza swoim kaskiem, będziesz chciał schować w nim także kurtkę i rękawiczki albo kask drugiego pasażera? Postaw na model o zdecydowanie większej pojemności.

Natomiast jeśli często wyjeżdżasz na wielodniowe wypady za miasto i zabierasz ze sobą pasażera, to powinieneś zdecydować się na dwa kufry boczne, które zapewnią niezbędną ilość miejsca. Aby nie obciążać dodatkowo swojego motocykla, postaw na sprawdzony model TraX ADV 45/45 L, który został wykonany z aluminium. Lekkość obudowy nie ogranicza możliwości motocykla i pozwala cieszyć się dynamiczną jazdą

Zapamiętaj, że ceny kufrów motocyklowych zależą od bardzo wielu czynników – przede wszystkim modelu, marki, pojemności, sposobu montażu i materiałów, z jakich są one wykonane. Proste i nieduże plastikowe kufry kupisz już za kilkaset złotych, natomiast bardziej pojemne modele, wykonane z metalu to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych.

Źródło tekstu: https://www.legato-motocykle.pl/Jak-wybrac-i-zamontowac-kufer-do-motocykla-news-pol-1624972134.html