Jak dobrze dobrać domenę internetową – krótki poradnik

W toku ostatnich 30 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym krokiem ku temu jest dobór i rejestracja domeny.

Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej firmy?

Wybór domeny, a zwłaszcza tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być przemyślany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i terenu działania. To ważne, ponieważ jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia .pl lub com.pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne możliwości. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. krakow.pl, elblag.pl czy waw.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .ua (Ukraina) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo zdecydować się bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Oczywiście są również rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .org, .gov, .blog.

Dobrze przemyśl także dobór nazwy głównej domeny

Znacznie więcej planowania zabierze z pewnością wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli przedsiębiorstwo istnieje już w świadomości klientów, należy zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która jednocześnie jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeżeli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z ortografią (chociaż naturalnie nie będzie zawierać znaków diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę skorzystajmy z wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo sporów prawnych z konkurencją.