W tym stuleciu kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najistotniejszych tematów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet stanowiły rzadkość, bankowość internetowa była w powijakach i nie donoszono co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych serwisów. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być chronione, rozpowszechniło się zastosowanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.
Z jakiego powodu certyfikaty SSL są obecnie konieczne?
Dziś większość świadomych użytkowników internetu zanim założy profil w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza czy dokona kupna za pomocą karty kredytowej, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli więc na stronie firmy, domu kultury, kliniki, urzędu, stowarzyszenia czy nawet zwykłego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona założony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i przekaże za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez obce podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? Wszystko zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni jeden adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza pojedynczą domenę, zda egzamin w przypadku niedużych stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest dedykowany dla stron korporacyjnych, organizacji pozarządowych oraz branży e-commerce.
Użycie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję witryny
Niedawno znaczenie certyfikatów SSL wzrosło również z innej przyczyny. Przeglądarka Chrome, która jest w tym momencie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać witryny bez wdrożonego certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla internautów (w pasku adresowym przeglądarki widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego również czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z nadzwyczaj istotnych czynników rankingowych, który jest uwzględniany przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na podniesieniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą witrynę, nieważne czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się niezbędne.